Jön a 40. Magyar Nagydíj – Hogyan lett a kukoricásból világbajnoki pálya?

Hungaroring 40: Egy világcsúcs születés története

1986 augusztusában a világ Forma–1-rajongóinak szeme egy addig ismeretlen kis magyar falu, Mogyoród felé fordult. A Hungaroring – a vasfüggöny mögötti első F1-es pálya – azonnal sporttörténelmet írt. De hogyan született meg a világ egyik leggyorsabban épült versenypályája egy dombos kukoricaföldön? A válasz egy kissé hihetetlen, mégis tipikusan kelet-európai történet.

Bernie, a kiskirály és a vasfüggöny

A 80-as évek közepén Bernie Ecclestone, az F1 mindenható ura különös ötlettel állt elő: szeretett volna futamot rendezni a szocialista blokkban. Az első ötlet a Szovjetunió volt, de hamar elvetették. Ekkor jött képbe Magyarország – kis ország, nagy lelkesedés, viszonylag stabil viszonyok, és ami fontosabb: egy puha diktatúra, amely nyitott a Nyugat felé.

Ecclestone egyébként eredetileg a Népligetbe álmodta meg az utcai pályát. Ám a magyar fél hamar rájött, hogy egy ilyen rendezvény káoszt hozna Budapest szívébe. A helyszín gyorsan módosult – Mogyoródra.

„Kell egy pálya, de gyorsan!”

A választás egy dombos, erdős-kukoricás területre esett, nem messze a fővárostól. A kormány ráállt a dologra, feltették a kérdést: mennyibe kerül, és mikorra kell? Bernie válasza: „8 hónap múlva itt kell versenynek lennie.” A válasz: „Rendben.”

És valóban: 1985 októberében elkezdték az építkezést, és 1986 júliusára már állt a teljes Hungaroring – a pálya, a boxutcák, a lelátók és az infrastruktúra. Ez máig világrekordként van nyilvántartva: a világ leggyorsabban megépült F1-es pályája.

Kecskék, szúnyogok, sztárok

Az első versenyhétvégén 200 ezer ember lepte el a mogyoródi völgyet. Sokan még életükben nem hallottak V6-os turbómotorról, de annál többen hozták a paprikás szendvicset, pokrócot, és persze pálinkát.

A helyi lakók szerint addig csak kecskék jártak a domboldalon – egy idős bácsi állítólag még a verseny előtt is a szénáját próbálta behordani, nem értve, mit keresnek ott ezek az „angolos kocsik”.

A külföldi versenyzőket meglepte a magyar vendéglátás: Niki Lauda például gulyást akart főzni a csapatának, de a csípős paprika kifogott rajta. Ayrton Senna állítólag hajnali 5-kor futott egy kört a pályán, hogy „megérezze a hely szellemét”.

A legenda elindult

A Hungaroring már az első évében bekerült a nagyok közé. A legelső versenyt Nelson Piquet nyerte meg, aki emlékezetes előzéssel kente el Ayrton Sennát egy balos kanyarban.

A pálya karaktere – szűk, technikás, kevés előzési lehetőséggel – sokáig megosztotta a mezőnyt. De mindenki egyetértett: a magyar közönség hangos, lelkes és különleges. Mindenki imádta a „keleti Monacót”.

Érdekességek az első versenyről:

  • A magyar rendőrök kezdetben nem tudták, hogy a boxutcába nem lehet csak úgy bemenni: egy VIP-vendég Trabanttal hajtott be.

  • Egy olasz csapat felfedezte a fröccsöt és nem tudtak megállni – a verseny után többen ott maradtak a Balatonnál nyaralni.

  • A híres szúnyoginvázió miatt egy csapat saját szúnyoghálót húzott a garázsa elé – de nem segített.

A Hungaroring tehát nem csak egy pálya. Ez a hely a világ számára a bizonyíték volt arra, hogy Magyarország képes világszínvonalon teljesíteni – és közben megőrizni a sajátos, közép-európai báját.

Folytatjuk: legközelebb a legdurvább bakikkal és legőrültebb versenyekkel!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük